Ατρόμητα Ελληνικά Σκαριά
Την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας οι Έλληνες ζούσαν σκλαβωμένοι. Οι ελάχιστοι που χαίρονται ένα είδος «ελευθερίας» είναι οι ναυτικοί που οργώνουν την Μεσόγειο, την Μαύρη Θάλασσα και τις Βόρειες ακτές της Ευρώπης.
Τον 18ο αιώνα η Οθωμανική Αυτοκρατορία κατέχει το μεγαλύτερο μέρος της Ανατολικής Μεσογείου, ωστόσο έχει χάσει τον έλεγχο του ναυτιλιακού εμπορίου και αναγκάζεται να δώσει προνόμια σε ξένα κράτη για ελεύθερη ναυσιπλοΐα. Ελληνικά πλοία με ξένες σημαίες (της Ρωσίας, της Γαλλίας κ.α.) αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο δημιουργώντας έτσι έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους της περιόδου εκείνης. Επιπλέον, τα ιστιοφόρα με Έλληνες Καπεταναίους και ναυτικούς είναι τα μόνα που πλοία που σπάζουν το αγγλικό εμπάργκο – αποκλεισμό των λιμανιών της Δυτικής Μεσογείου εξαιτίας των ναπολεόντειων πολέμων, μεταφέροντας σιτηρά από την Ρωσία. Η ικανότητά τους αυτή να τροφοδοτούν την Γαλλική και Ισπανική αγορά με σιτηρά αύξησε κατακόρυφα το εισόδημα των Ελλήνων ναυτικών οι οποίοι στην συνέχεια επένδυσαν σε νέα και περισσότερα πλοία. Ο εμπορικός αυτός στόλος με την επανάσταση του 1821 τροποποιήθηκε αμέσως σε πολεμικό, έτοιμος να αντιμετωπίσει τον Οθωμανικό Στόλο.
Αν και οι Έλληνες Οπλαρχηγοί νικήθηκαν αρκετές φορές στη ξηρά, ποτέ όμως οι Έλληνες Καπεταναίοι δεν νικήθηκαν στη θάλασσα ενώ οι ατρόμητοι μπουρλοτιέρηδες με τα πυρπολικά τους μείωναν ολοένα τις μονάδες του Τούρκικου Στόλου. Δεν είναι τυχαίο ότι η Εθνική Ανεξαρτησία πιστοποιήθηκε στη θάλασσα με μια ένδοξη ναυμαχία, τη Ναυμαχία του Ναβαρίνου.
Στην ενότητα αυτή του Μουσείου Ναυτικής Παράδοσης δεσπόζει, σε κλίμακα 1:3, (11,5 μ. μήκος) το σημαντικότερο ίσως ελληνικό σκαρί του 18ου αιώνα, η Ψαριανή Γαλλιότα. Ένα σκαρί που πρωτοστάτησε στο Αγώνα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, το καράβι του Κωνσταντίνου Κανάρη, στην αρχή σαν εμπορικό πλοίο και στην συνέχεια σαν πολεμικό πλοίο. Το σκάφος αυτό εκτίθεται σε πλήρη ιστιοφορία και εξαρτισμό πλαισιωμένο από 2 Ψαριανούς (1 άνδρα & 1 γυναίκα) με αυθεντικές παραδοσιακές στολές.
Επίσης στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται δεκάδες μοντέλα σε μικρότερη κλίμακα όπως το «Μπρίκι», η «Σακολέβα», το «Πέραμα», το «Καραβόσκαρο» κ.α.
Την ενότητα αυτή συμπληρώνουν επίσημα ναυτικά έγγραφα της εποχής, ναυτικά όργανα του 19ου αιώνα, θαλασσογραφίες ναυάρχων της Επανάστασης, ενώ ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει μία μοναδική (πλήρης) σειρά των 30 ατρόμητων Ελληνικών σκαριών, σε γκραβούρες. Ενδιαφέρον προκαλούν οι προθήκες με τα ναυτικά γιαταγάνια, τις πιστόλες, παλάσκες κ.α.